Onze voorlopig laatste treinreis.

Dinsdag jl. was ons jongste kleinkind Nina jarig. Zij werd 9 jaar, dus planden opa & oma een reis naar de woonplaats van Nina zijnde Vlaardingen. Een hele reis qua reistijd, dus maar inclusief een overnachting in het mooie hotel DELTA, prachtig gelegen aan de Nieuw Maas met ieder uur ruim honderd voorbij varende grote en kleine boten.

De reis kon per auto en per trein. We hebben zo`n senioren abonnement voor de trein van een dikke 80 euro p.p. en door de coronaperikelen is dit abonnement al heel lang niet benut. Om de NS te steunen in de coronatijd hadden we het abonnement niet opgezegd. Coronaveilig te reizen per spoor was mogelijk. De NS geeft bij de routeplanning de coronaveiligheid aan door groene of rode icoontjes met ook nog verschillende gradaties van drukte en dus van meer of minder corona-veiligheid. Wel een ietsje langere reis (via Leiden was korter), meer dan 4 uren reizen, maar bij onze reis stond corona-veiligheid voorop. En we reisden ook nog 1e klas daar deze bijna altijd iets rustiger is dan de 2e klas. De heenreis dinsdag liep voorspoedig en de 1e klas was daadwerkelijk veel rustiger dan de wel volle 2e klas.

Woensdag (gisteren) dus de terugreis. Het eerste stuk per Metro, daar recent de NS geen treinverbinding meer onderhoudt met Vlaardingen. Het station Vlaardingen Centrum staat dan ook te koop of te huur. Met de Metro naar Schiedam.

Aangekomen in Schiedam gingen we zitten in de NS-trein naar Rotterdam-CS. Maar die trein bleef stil staan: er was een storing bij Dordrecht. Op het perron naast onze trein stopte een (normaal gesproken de volgende) trein met een zelfde reisdoel en die ging misschien wel. Toen het treinpersoneel van onze trein aangaf dat de trein niet verder kon ging iedereen uit de trein en ging de hele groep zitten in de al redelijk vol zittende opvolgende trein. Dat was uiteraard niet meer Corona veilig.

Na een wachttijd gaf het treinpersoneel aan: ook deze trein kan niet verder reizen. “Probeer maar de Metro”. Dus stroomde de trein snel leeg, uitchecken  en inchecken richting de Metro met een groep van een paar honderd reizigers. Uiteraard ook corona-onveilig.

Vanuit Schiedam is er geen directe Metroverbinding met Rotterdam CS, dus moest er worden overgestapt. Hier maakte ik een foutje: we gingen wel in de juiste Metrolijn (Bleu), maar de verkeerde kant op. Dus weer uitstappen en instappen.

Met de Metro dus naar Rotterdam CS. In Rotterdam aangekomen kozen we voor de trein naar Utrecht CS om daar de trein naar Groningen CS te kunnen nemen. De reis naar Utrecht verliep rustig en zonder een probleem. Er was nog wat tijd over voordat de trein naar Groningen zou vertrekken, dus we hebben nog iets van het vernieuwde winkelcentrum Hoog Catharijne kunnen bekijken. We waren precies op tijd bij de trein naar Groningen, maar …….. die reed niet, die treinreis bleek geheel geannuleerd. Dus bij de informatiedesk gevraagd ‘hoe komen we nu in Groningen?”. Het antwoord was: via de Hanzelijn. We moesten eerst met de trein de andere kant weer op, naar Amsterdam Zuid reizen, en vandaar naar Groningen CS. En dat klopte. Wel was de trein naar Groningen CS iets te vol om coronaproof te kunnen reizen.

In Groningen GS overgestapt op de Arriva-trein naar Scheemda. Daar wij reisden met de seniorenkaart, waren onze digitale treinkaartjes met korting niet geldig tijdens de spits, dus moesten we bijbetalen. Bij het voor ons laatste station (Zuidbroek) was een oponthoud wegens te veel drukte op het spoor waardoor we ruim 10 minuten moesten wachten. Ædda bedacht dat we wel toe waren aan een krentenbol. Tijdens het eten van de krentenbol ging de deur open van de machinist en die gaf ons aan dat het verboden was te eten in een Arriva-trein, “en dit al helemaal in de coronatijd gezien uw onbedekte mond”, dus een deel van de krentenbollen verdwenen in een afvalbak. Totale reistijd van Vlaardingen naar Scheemda: 7 uren. Nu is het afwachten of we een coronabesmetting hebben opgelopen. Bij een volgende verjaardag van een kleinkind zullen we vermoedelijk met de auto gaan

17-11-2021