De Nashville verklaring: wat staat er nu echt in de Bijbel? Alweer de 28e filosofielezing van de Vrienden van de Filosofie in Oost Groningen.

Christendom is een grote godsdienst met binnen het christendom maar liefst 16 verschillende christelijke wereldreligies. Een christendom met de Bijbel als een soort van wetboek op basis van 16 totaal verschillende interpretaties van die Bijbel. Wat zegt de Bijbel nu precies? Over deze eenvoudige vraag zijn wereldwijd vele oorlogen gevoerd tussen christenen en mensen met andere godsdiensten, maar ook tussen christenen van verschillende christelijke geloven onderling.

Het woord religie komt van het Latijnse religare en dat betekent eigenlijk “verbinden”. In de dagelijkse praktijk verbindt het christendom via regels en rituelen, maar het sluit zeker ook mensen uit. Luther bedacht in de Reformatie dat enkel de Bijbel toegang gaf tot het gedachtegoed van God en dus bij voorbeeld niet de katholieke leer van een paus uit Rome. Nog maar relatief kort geleden splitste de gereformeerde geloofsgemeenschap in Nederland zich in delen door een verschil van mening over de vraag of de slang, die in het paradijs aan Eva een appel aanbeval, nu wel of niet kon spreken. De christelijke godsdienst in Nederland had geen verbindende rol maar eerder een verdelende. En juist nu groepen van mensen vandaag aan de dag denken dat de Christelijke God Nederland misschien wel heeft verlaten zien we een nieuwe grote vraag opleven naar christelijke waarden als antwoord op de groei in Nederland van de Islam en ook, maar dan in beperkte mate, op de groei van het Boeddhisme en Hindoeïsme.

Voor de een is de Bijbel een gezaghebbend heilig boek dat bepalend is hoe je je dagelijkse leven tot in de kleinste puntjes inricht. Voor de ander is de Bijbel een achterhaald historisch document dat ons niets meer te zeggen heeft. Het kan evenwel spannend en interessant worden wanneer die twee met elkaar in discussie gaan. Zo`n gesprek kan ook verzanden in een discussie over aannames, vooringenomenheden, vooronderstellingen en methodische uitgangspunten onder de last die velen met zich meedragen vanuit hun eigen verleden. Spinoza zei het al: “Iedere ketter heeft zijn eigen letter”. En wat dacht u van de Nashville-verklaring? Gewoon lezen wat er echt in de Bijbel staat blijkt in vele gevallen een illusie.

Hermeneutiek (interpretatieleer) probeert wetenschappelijk helderheid te verschaffen over de vraag hoe met een frisse en neutrale blik de Bijbel kan worden gelezen. Daarvoor heeft het team van “de Vrienden van de Filosofie in Oost Groningen” een wetenschappelijke spreker voor een lezing uitgenodigd die als de beste geldt in Nederland op het gebied van hermeneutiek.

foto a zwiep-fullsizeoutput_ab6

Deze spreker is niemand minder dan Arie Zwiep (dr. A.W. Zwiep), 54 jaar, universitair hoofddocent aan de faculteit Godgeleerdheid van de Vrije Universiteit te Amsterdam en binnen de V.U. ook directeur van de Graduate School of Religion and Theology die studenten opleidt tot de PhD graad. Arie Zwiep is iemand die in vele media regelmatig ondubbelzinnig zijn heldere mening over de Bijbel heeft weergegeven. Naast een aantal internationale monografieën op het gebied van het Nieuwe Testament is Arie Zwiep als schrijver vooral bekend door zijn boek “tussen tekst en lezer: een historische inleiding in de Bijbelse hermeneutiek”. Aan dit boek in twee delen, met meer dan duizend bladzijden, heeft Arie Zwiep ongeveer 30 jaar gewerkt en is de inhoud van het boek een geweldig overzicht van de geschiedenis van de uitleg van de Bijbel door wetenschappers door de eeuwen heen. In de media wordt het boek veelal genoemd “een kraakhelder leerboek bomvol informatie”. Van dit voor het internationale christendom belangrijke naslagwerk “Tussen tekst en lezer” verscheen in 2018 al weer de vierde druk.

De lezing van de Vrienden van de Filosofie in Oost Groningen met als spreker Arie Zwier over de zin en noodzaak van (post)kritisch Bijbellezen onder de titel “Ja, maar dat is een kwestie van hermeneutiek” vindt plaats op maandag 28 januari 2019 aanvang 20.00 uur. Zaal open vanaf 19.00 uur en vol is vol. Uw bijdrage in de kosten is 7,50 en dat is inclusief koffie en een glaasje in de pauze. Locatie: bij het kerkje van Kees en Ædda van Slochteren aan de Molenstraat 14 te Scheemda.

Namens de Vrienden van Filosofie in Oost Groningen: Kor de Vries, Wilmien Haasken-Nobel, Jan Pieters en

Kees van Slochteren.
Zie ook www.filosofieoostgroningen.nl.

Voor nadere informatie: [email protected] of per telefoon 0597-593159 en 0597-592014.

 

Geef een reactie